شماره آگهی: 289020

توضیحات آگهی

شرایط واگذاری و نگهداری خرگوش
.
خرگوش نباید حمام شود در صورت حمام احتمال ایست قلبی دارد و با استرس زیاد به خرگوش آسیب خواهد رسید.حتی اگر زنده بماند به مرور مشکلات پوستی و قلبی و تنفسی خواهد گرفت‌.
خرگوش ها بسیار حیوانات تمیز و وسواسی هستند و ساعت ها خودشون رو تمیز میکنند اگر جایگاه انها تمیز باشد به هیچ وجه بوی بد نمیدهند
ظرف توالت انها هر روز و بستر انها هر هفته باید نظافت شود.
غذای خرگوش ۸۰ درصد یونجه خشک،۲۰ درصد سبزی تازه مجاز مثل جعفری و پلت مخصوص سن خرگوش هست ،پلت اجیلی برای خرگوش ممنوع است. خرگوش بالغ باید ساقه یونجه بیشتر بخورد و خرگوش نابالغ یعنی زیر ۶ ماه باید برگ یونجه بیشتر بخورد. یونجه و آب ۲۴ ساعته باید در دسترس خرگوش باشد و ظرف یونجه نباید خالی بماند.در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی و ندادن یونجه خشک دندان خرگوش رشد زیادی داشته وحتی موجب کور شدن چشم ها و درد و ناراحتی بسیار در خرگوش میشود که درمان آن بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن هست. یونجه تر باعث نفخ و مرگ خرگوش خواهد شد و حتما باید کامل خشک باشد.پلت های ایرانی به هیچ کجه برای خرگوش گرفته نشود ،پلت خارجی مناسب سن خرگوش روزی چند عدد ایرادی ندارد .
یونجه تهیه شده باید کیفیت مناسب داشته باشد در غیر این صورت خرگوش فقط برگ ان را خورده و ساقه را باقی میگذارد،نخوردن ساقه،خورد کردن ساقه و ادرار روی ساقه از نشانه های دوست نداشتن یونجه مورد نظر هست و میبایست یونجه را تغییر دهید و یونجه با کیفیت تهیه کنید.یونجه کوبیده به هیچ وجه مناسب نیست و باید یونجه مورد نظر ساقه دار و دارای رنگ و عطر خوبی باشد.
همچنین برخی خرگوش ها به دلیل مشکل دندانی نمیتوانند ساقه بخورند که این خرگوش ها هر چه سریعتر باید به دامپزشک متخصص برده شوند تا درمان صورت گیرد زیرا نخوردن ساقه موجب مشکلات و بیماری های خیلی زیادی خواهد شد.

سبزیجات سمی به هیچ وجه به خرگوش داده نشود لیست سبزیجات سمی را میتوان در اینترنت سرچ کرد،تره پیازچه،پیاز،ترب و گل کلم برای خرگوش سمی هست همچنین قند هویج موجب مشکلات گوارشی خواهد شد.برعکس اموزش غلط در کارتون ها غذای خرگوش هویج نیست و مقدار یک بند انگشت در روز هویج برای خرگوش بالای ۶ ماه ضرر ندارد اما نه بیشتر.
همچنین بعضی گیاهان اپارتمانی سمی هستند و باید از دسترس خرگوش دور نگه داشته شوند.

خرگوش ها علاقه به جویدن سیم و وسایل سیلیکونی و چرمی دارند سیم های برق باید از دسترسش دور باشد تا با جویدن دچار برق گرفتگی نشود.همچنین با جویدن وسایل سیلیکونی دچار انسداد خواهد شد.
خرگوش حتما باید بستر مناسب داشته باشد تا دچار زخم پا یا همان پدودرماتیت نشود فرش و موکت و سرامیک(به دلیل لیز بودن) از بدترین بسترها هستند .
خرگوش اگر بستر نامناسب داشته باشد دچار زخم پا یا همان پدودرماتیت میشود که حتی ممکن است باعث عفونت و مرگ خرگوش شود.بهترین بستر برای خرگوش ترکیب موزاییک و حصیر است همچنین خرگوش باید توالت مناسب داشته باشد تا دست و پا ادرار سوخته نشود.
فضای خرگوش به ازای هر خرگوش حداقل باید یک متر در یک متر مربع باشد هرچه بزرگتر بهتر،یعنی اگر دو خرگوش باشند باید ۲ متر مربع اندازه جایگاه باشد.
نگه داشتن خرگوش در قفس (حتی قفس های بزرگ)موجب مشکلات گوارشی و زخم بسترمیشود و قفس حکم حیوان ازاری دارد.برای خرگوش باید پارک حیوانات تهیه شود که ۸ تکه با ارتفاع ۹۰ عالی هست و در دیوار یا فروشگاه های اینترنتی یا پت شاپ میتوانید خریداری کنید.یا اینکه اتاق جدا با بستر مناسب داشته باشد. روزی چند ساعت هم بیرون از پارک یا اتاق در فضای داخل منزل بازی کند،مراقب له شدن خرگوش زیر دست و پا یا لای در باشید و با نظارت شما بازی کند.
موزاییک کف پارک باید از نوع قدیمی باشد تا لیز نباشد میتوانید موزاییک را از مصالح فروشی تهیه کنید و کف پارک خرگوش را موزاییک بچینید و همچنین از کفی قفس سابق به جای توالت در گوشه پارک خرگوش استفاده کنید. روی موزاییک یک قسمت کوچک حصیر بزارید تا اگر احساس سرما کرد روی حصیریا پتو برود یا اگر احساس گرما کرد روی موزاییک دراز بکشد.(قفس مساوی حیوان ازاری)
و به هیچ وجه جای خرگوش در حیاط نیست ،اول اینکه صدای گربه و کلاغ موجب ترس و وحشت خرگوش میشود و حتی ممکن است توسط این حیوانات شکار شود.دوم اینکه سرما و گرما موجب ازار این حیوان خواهد شد ،سوم اینکه به کک کنه و جرب مبتلا میشود خرگوش خود را باید در کنار خود داخل خانه نگهداری کنید.
.همچنین در خانه باید تمام عوامل خطر ایمن گردد،خرگوش ها علاقه به قایم شدن پشت مبل و کمد را دارند و ممکن است با جابه جایی مبل و باز و بسته کردن در کمد و کشو اسیب ببینید یا زیر دست و پا له شوند چه بسیار خرگوش هایی که به این گونه جون خودشون رو از دست دادن
.
خرگوش باید تنها نگهداری شود چون قلمروطلب هست و شما را دوست خود میداند و احساس تنهایی نمیکند اما در صورت داشتن دو خرگوش عقیم سازی بسیار ضروری است اگر یکی نر یکی ماده باشد جفتگیری پیاپی و بارداری های زیاد و تعداد زیادی خرگوش به دنیا خواهد امد که کنترل و نگهداری بسیار سخت و غیر ممکن هست و مشکلات ژنتیکی و تنفسی و عوارض بسیاری ایجاد میشود.خرگوش نیاز به جفت ندارد و شمارا دوست خود میداند.
. خرگوش ماده هر ماه میتواند ۴ تا ۱۲ تا بچه خرگوش زایمان کند و بلافاصله بعد از زایمان دوباره میتواند باردار شود به هیچ وجه خرگوش نر و ماده را کنار هم نگذارید چون بعد یه مدت کوتاه یک گله خرگوش با مشکلات ژنتیکی و تنفسی خواهید داشت که نگهداری سخت و حتی هزینه بسیار زیادی خواهند داشت. خرگوش های ماده در طبیعت از نر فرار میکنند و از بارداری های متعدد جلوگیری میکنند اما در محیطهای کوچک نمیتوانند و فشار زیادی متحمل میشوند و مریض میشوند.
خرگوش های نر و ماده هنگام بلوغ ادرار خود را در گوشه های خانه یا روی صاحب خود اسپری میکنن که این مساله بعد از عقیم سازی حل میشود.
عقیم سازی موجب افزایش طول عمر خرگوش میشود و از سرطان تخمدان و رحم و بیضه و همچنین بارداری کاذب جلوگیری میکند و بسیار مفید است حتی اگر خرگوش یک عدد باشد باید عقیم شود.

خرگوش ها ثبات را دوست دارند و تا حد امکان نباید از خانه بیرون یا مسافرت برده شوند در صورت ضرورت برای بردن به دامپزشکی بیشتر از دو الی ۳ ساعت در ماشین نباشند چون استرس زیاد باعث غذا نخوردن و استاز گوارشی در خرگوش خواهد شد. و در صورت سفر خرگوش خود را در محیط امن گذاشته و یونجه و اب به اندازه کافی برایش بگذارید و یک نفر را موظف کنید هر روز به او سر بزند و یونجه و اب جدید برایش بگذارد و سهم سبزی روزانه او را بدهد.
.
خرگوش نباید از خانه بیرون برده شود اما اگر در صورت ضرورت خرگوش خود را بیرون بردید در جاهایی که حیوان دیگری بوده یا سگ و گربه رفت و امد دارند نبرید،اول اینکه خرگوش با دیدن سگ یا گربه دچار ترس و استرس میشود دوم اینکه ممکن است کک کنه جرب که از انگل های قابل انتقال هستن به خرگوش شما منتقل شود.
خرگوش چون حیوان شکار هست از بغل شدن بیزار است و استرس میگیرد تا حد امکان نباید بغل شود ،برای ابراز محبت میتوانید کنارش دراز بکشید و نوازشش کنید ،خرگوش ها عاشق نوازش شدن قسمت پیشانی هستند و از دست زدن به دم و پاهاشون بیزارن.و برای ابراز محبت شمارا لیس میزنند.
در صورتی که ناخن خرگوش خیلی بلند شود موجب زخم کف پا و عفونت و حتی مرگ میشود
ناخن خرگوش باید توسط ناخنگیر مخصوص حیوانات و دامپزشک گرفته شود زیرا اگر بی دقتی شود ممکن است رگ خونی داخل ناخنهاش بریده شده و خونریزی کند.
.
هر گونه خوراکی و میوه قند دار و نشاسته دار مثل نلن برنج ماکارانی سیب زمینی و انواع میوه و اجیل باعث نفخ و درد شدید گوارشی در خرگوش میشود حتی ممکن است دیواره روده پاره شود و باعث مرگ خرگوش شود.خرگوش چون صدایی ندارد شما دردش رو متوجه نمیشید چون قند باعث میشود باکتری های روده گاز تولید کنند و نفخ کند ،فقط برای تشویق میتوان روزانه یک بند انگشت سیب یا هویج به خرگوش بالای ۶ ماه داد.بچه خرگوش زیر ۶ ماه به هیچ وجه نباید میوه بخورد و فقط باید یونجه پربرگ و اب تا ۶ ماهگی بخورد.
.
علائم درد خرگوش:
خرگوش ها ذاتا بیماریشون رو پنهان میکنند و وقتی نشان میدهند که خیلی دیر شده پس باید به رفتار انها دقت کنید چون صدای ابراز درد و ابراز بیماری ندارن
گلوله شدن،قوز کردن،چسباندن شکم به زمین،دندون قروچه شدید و با صدای زیاد ،از دست دادن اشتها و غذا نخوردن از علائم درد و بیماری هست اما دندان قروچه ارام نشانه لذت بردن است.
هر گونه ماده معطر یا دود سیگار یا غیره و یا حتی تمیز نکردن توالت خرگوش باعث مشکلات تنفسی شدید در خرگوش میشود.به هیچ وجه در فضایی که خرگوش هست عطر و اسپری و سیگار استفاده نکنید.

برای کودکان خرگوش نخرید زیرا خرگوش حیوانی ترسو هست و نیاز به ارامش دارد اما کودکان دوست دارند حیوان را فشار داده و بازی کنند ستون فقرات خرگوش بسیار ظریف هست و با یک فشار کوچک ممکن است پارگی احشا یا شکستن استخوان اتفاق بیوفتد.
برای خرگوش اسباب بازی های چوبی یا حصیری تهیه کنید میتوانید از چوب درخت سیب،فندق،شاتوت ،زبان گنجشک،چنار ،بید و تبریزی استفاده کنید انهارا چیده و ۲۰ دقیقه بجوشانید تا الودگی رفع شود.دقت کنید بعضی چوب درختان مثلا چوب گردو برای خرگوش سمی هستند و نباید مصرف شوند.
خرگوش ها اگر سرگرم نشوند اسباب خانه را میجوند و باید اسباب بازی های متنوع داشته باشند.
عمر طبیعی خرگوش ۱۰ تا۱۵ سال هست
با نگهداری نادرست خرگوش ها با تحمل درد زیاد عمر بسیار کوتاهی خواهند داشت
و شاید هیچ وقت متوجه درد و ناراحتیش نشید
خرگوشی که فقط زنده ست لزوما سالم نیست فقط داره برای زنده بودن تلاش میکنه و به خاطر عدم مسئولیت پذیری و عدم اگاهی ما ادما با درد زندگی میکنه.
خرگوش ها در رشته دامپزشکی جز حیوانات خاص (اگزوتیک)دسته بندی میشوند و باید توسط دامپزشک متخصص اگزوتیک معاینه شوند. دامپزشک عمومی صلاحیت معاینه و درمان خرگوش را ندارد،برای مثال خرگوش ها با بعضی انتی بیوتیک ها که به اشتباه تجویز میشن جونشون رو از دست میدن.
.
خرگوش ها موجودات گرمایی هستند و بهترین دما برای انها ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد هست و بسته به تراکم موهاشون این دما متفاوت میشه
دمای بیشتر یا کمتر باعت هیپرترمی یا هیپوترمی خرگوش میشود.
حتما دماسنج در جایگاه خرگوش قرار دهید تا دمای مناسب را چک کنید .
جای خرگوش در حیاط نیست چه در زمستان چه در تابستان باید در خانه باشند در زمستان مراقب افزایش دما توسط بخاری باشید چون باعث گرمازدگی میشود در تابستان هم کولر برای خرگوش باید دائم روشن باشد.
رها کردن خرگوش در باغ وحش یا طبیعت بالاترین ظلم در حق خرگوشتون هست چون اولا خرگوشهای اهلی حتی یک روز هم در طبیعت نمیتونند دوام بیارن دوما اگر در باغ وحش رها کنید خرگوش شما توسط خرگوشهای دیگر مورد حمله قرار میگیرد و استرس زیادی رو تحمل میکند و اینکه در باغ وحش حتی گاهی آب و غذا برای خرگوش ها در دسترس نیست واینکه به بیماریهای مختلف مبتلا خواهد شد.
خرگوش ماده پریود نمیشود پس مطمئن باشید کسانی که میگویند خرگوش پریود میشود،یا رنگ ادرار خرگوششان به خاطر دادن هویج یا مواد رنگدانه دار قرمز شده یا به خاطر مشکل کلیوی یا مثانه یا سرطان، خون در ادرار دیده شده،دیدن خون در ادرار از موقعیت های اورژانسی خرگوش است و باید سریعا به دامپزشک مراجعه شود.سفید شدن رنگ ادرار در خرگوش نیز به دلیل کلسیم زیاد برگ یونجه است و برای بچه خرگوش تا ۶ ماه که برگ یونجه زیاد میخورد طبیعی است اما برای خرگوش بالغ اگر دیدید ادرار سفید شده از مقدار برگ یونجه کم کنید و بیشتر ساقه یونجه کم برگ به او بدهید تا کلسیم اضافی باعث سنگ کلیه یا مثانه نشود.در نظر داشته باشید برگ یونجه نباید برای خرگوش بالغ قطع شود ولی باید کم مصرف شود میتوان ساقه را بتکانید تا برگ یونجه ها تاحدی بریزند و بعد به خرگوش بدهید.و برگهای باقی مانده را میتوانید به کسی بدهید که بچه خرگوش دارد.
پوشاندن لباس یا قلاده برای خرگوش ممنوع است،چون خرگوش حرکات سریع و پرشی و ناگهانی دارد و قلاده میتواند باعث قطع نخاع و اسیب شدید به ستون فقرات شود،همچنین لباس باعث گرمازدگی و وارد شدن استرس زیاد به خرگوش میشود.

در اخر اگر اینستاگرام دارید ویدیو های پیج زیر را ببینید تا اطلاعات لازم برای نگهداری خرگوش را کسب کنید.

اینستاگرام:mr_casper_bunny

دیدگاه خود را بیان کنید

1 review for خرگوش مینی لوپ

  1. 0938xxxx525

    سلام

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود اپلیکیشن اندروید رابینسه